L'objectiu dels autors que hi col.laboren és facilitar informació de les activitats que han fet, mitjançat tracks, ressenyes, fotos o vídeos. elsdalton@gmail.com.
Alpinisme
Escalada
Ferrades
Gel i neu
Expedicions

dilluns, 12 de juliol del 2010

Dolomites: Ruta circular a La Brenta

La proposta de l'article és una ruta per la zona dolomítica de la Brenta molt adaptable a persones amb diferents nivells alpinístics gràcies a la quantitat de refugis que hi ha a la zona i a la diversitat de senders que els uneixen.
De totes les propostes, n'hem escollit una de circular que segueix un seguit de vies ferrades precioses gràcies a l'ambient que les envolta.
S'ha fet la ruta en quatre dies i tres nits però la quantitat de refugis permet escurçar etapes i fer la volta en més dies.

1r dia. Madonna di Campiglio-Refugi Graffer (2.260 mts.): Ascendim ràpidament amb el telefèric que va al Monte Spinale i d'allà surt un camí que ens aproxima fins el refugi Graffer. La ruta encara és per prats alpins sense necessitat de tocar la roca. Aquesta aproximació pot durar entre 1h i 1h30m. i el desnivell total és de 150 mts, arribant al refugi a 2260 mts.

Del Monte Spinale al R. Graffer

2n dia. Refugi Graffer-Refugi Alimonta (2.571mts): Sortim del Graffer en direcció al "Sentiero atrezzatto Bennini", un sender força horitzontal però que t'introdueix a l'ambient dolomític de ple.

Sentiero Bennini

Passat aquest, la intenció era de fer la "Via ferrata delle Bochette Alte" però la neu que hi ha, tot i ser juliol, ens fa modificar el recorregut i passar per altres ferrades més baixes però també espectaculars anomenades "Sentiero Osvaldo Orsi" i "Sentiero Sosat". Ens porten igualment al Refugi Alimonta, objectiu del dia, després d'haver passat prop del refugi Brentei.

Sentiero Sosat

La qualitat dels refugis en aquesta zona d'Itàlia és molt alta. Cal informar-se però de quins són del CAI (Club Alpí Italià) o els que són privats, sobre tot perquè hi ha força diferència de preus i no fan descomptes a federats en els privats. L'Alimonta,per exemple és privat.

Refugi Alimonta

3r dia.Refugi Alimonta-Refugi Agostini (2.410 mts.): Aquest dia es fa la "Via ferrata delle Bocchette Centrali" que passa pel peu del "Campanille alto" i el "Campanille Basso", agulles espectaculars amb unes molt bones vies d'escalada. A mig camí trobem el Refugi Pedrotti, lloc ideal per qui vulgui allargar els dies d'estada i fer una nit més. Tot seguit enllacem amb el "sentiero Brentari" que ens portarà fins el refugi Agostini.

Ferrata Bocchette Centrali

Refugi Agostini

4t dia. Refugi Agostini-Refugi Vallesinella (1513 mts). La primera part del dia l'emprem per fer la "Ferrata Castiglioni", una de les més verticals de la zona que ens porta fins a la "Bocchetta delle due denti", un coll on ja es veu el seguent refugi per on passarem, el refugi Dodicci Apostoli.

Ferrata Castiglioni

Aquest refugi el porta el famós alpinista Hermano Salvaterra, que ens va convidar a fer escalades per la zona, però nomès vam acceptar un café perquè el camí era llarg, haviem d'arribar al cotxe i no teniem més dies per quedar-nos-hi.
Des del refugi hi ha un gran desnivell fins arribar a a la Bocca d'Ambiez, coll que ja ens porta a la vessant de Madonna després de baixar una gelera i de seguir el "Sentiero alpinístico Martinazzi".
Tanmateix aquest ens porta al Refugi Brentei (2.175 mts.) on reposem energia i continuem el camí cap avall, fins el refugi Vallesinella on agafarem un bus que ens porti a Madonna di Campiglio.
Les ressenyes de la zona les vàrem treure del vèrtex.

Fotos del Pep. Clica a la imatge per enllaçar amb l'àlbum.
Dolomites Brenta

Marc, Pep i Lluís

Sandra ha dit...

Hola germans Dalton!!!
Estem veien el vostre video, impressionant!!! Pero el mes flipant és que és del Juliol!!! Nosaltres pensàvem anar aquest octubre, pero crec que haurem de baixar el llistó, ja que sembla que farà força fred, i no estem preparats per caminar per glaceres!!!
La nostra referència de Ferrates es la Regina, com compararieu la dificultad de les ferrates d'aquesta zona ambla Regina?

Lluís ha dit...

Hola Sandra,
les ferrades de la Brenta no tenen excessiva dificultat, la majoria són recorreguts horitzontals, això si, enmig d'impressionants parets.
La Regina és una ferrada esportiva on hi ha alguns passos una mica atlètics, en canvi, les de la Brenta tenen només un objectiu excursionista, i si hi ha escales, són com les de casa, dos ferros verticals i els graons travessers. No hi ha desploms ni dificultats intencionades com pot passar també a la propera de les Baumes Corcades.
Pel que fa a les geleres, se'n creuen dues i de pendent moderat, no vam ni posar grampons, no pateixis en aquest aspecte. Una altra cosa és que ja glaci, i si ha plogut o nevat la roca es torni perillosa.
Pel que fa al temps, és difícil de dir, potser que a l'octubre ja comenci a nevar, o que faci bon temps. El que si que és segur és que les hores de sol són molt inferiors que al juliol, per tant les jornades haurien de ser més curtes.
I una altra cosa que val la pena informar-te és l'època d'obertura dels refugis.
Em sembla que no em deixo res, si no, ja ho saps,
Lluís

Unknown ha dit...

Hola Lluis:
Volem anar aquest estiu a la zona de Brenta, tenim un apartament reservat a Madonna i la idea és fer una Via Ferrata cada dia, tornant a l'apartament a dormir. Hi ha possibilitat de fer un tros cada dia? o cal anar de refugi en refugi?
Coneixes mês ferrates d'aquella zona?
Moltes gràcies

Xavi

Lluís ha dit...

Hola Xavier, la Brenta és una zona que està molt ben acondicionada per fer aquestes rutes circulars, més o menys llargues perquè hi ha molts refugis i molt ben preparats.
Suposo que si voleu fer jornades soles, teniu la possibilitat però crec que us haureu de refiar dels mitjans d'aproximació, telefèrics i busos.
Nosaltres vem programar la ruta sencera i no vem estar al cas de si hi havia opcions més curtes. No et se respondre gaire més però segur que per internet trobaràs molta informació.